Über das berühmteste Cover der Welt:
"Emil, eine Ikone." (Literaturen. Das Journal für Bücher und Themen, 2006.)
"Zumal das berühmt gewordene Titelmotiv des Buchs [Emil und die Detektive] von einer auch für Trier neuen Sachlichkeit geprägt ist, die das Blatt bis auf den heutigen Tag zu einer Ikone des bildnerischen Geists der zwanziger Jahre macht. Derart reduzierte Gegenständlichkeit auf dermaßen bedrohlich leerem, sonnenbeschienenen Platz läßt an einen großen Anreger, an Giorgio de Chirico denken." (Robert Gernhardt, 2006.)
Über Walter Trier - Kurz und bündig:
"Philosoph des Zeichenstifts." (Berliner Allgemeine, 1955.)
"Ein Meister der Groteske." (Hannoversches Wochenblatt, 2006.)
"Der Zeichner mit dem guten Blick." (Weltkunst, München 2006.)
"Eine Vaterfigur der Kinderbuchillustration." (General-Anzeiger, Köln 2007.)
"Seit Jahrzehnten bezaubern seine Illustrationen jede Generation neu." (Wochenspiegel Saarland, 2007.)
"Grotesker Realismus und eine verkehrte Welt. […] Die unnachahmliche Handschrift des Cartoonisten Walter Trier." (Cellesche Zeitung, 2006.)
"Es gab Hunderte aus dem Ullsteinhaus, die ihn persönlich nie gesehen hatten, obwohl er zwei Jahrzehnte lang einer der erfolgreichsten Meister war." (Neue Zeitung, München 1951.)
"Walter Trier der Karikaturist und Schöpfer unzähliger einfallsreicher Zeichnungen, die ihn zu einem der populärsten Graphiker der letzten dreißig Jahre gemacht haben." (Tagesspiegel, Berlin 1951.)
Zwei große Dichter über den malenden Kollegen:
"Als ich ihn 1929 kennenlernte, war Walter Trier längst berühmt!" (Erich Kästner, 1951.)
"Er verbreitete mit seinem Talent Glück, und weil das so selten ist, hatte er Glück mit seinem Talent. Schon als junger Mann in München." (Erich Kästner, 1959.)
"Aus Walter Trier wurde, unaufhaltsam und ohne Rückschläge, einer jener populären Künstler, deren Ruhm den Vornamen ersetzt. Er wurde 'der Trier'." (Erich Kästner, 1959.)
"Es heisst, jeder Mensch sei zu ersetzen, und nun empfinden wir, wie unsinnig dieser Satz ist. Walter Trier ist unersetzlich." (Erich Kästner, 1951.)
"Ein Kenner und Könner, stets auf der Suche nach der angemessensten und schlagendsten Lösung." (Robert Gernhardt, 2006.)
"Sein Platz ist leer und wird auch in Zukunft leer bleiben, rief Kästner dem Freund nach, und er hat recht behalten. Ein komischer Zeichner wie Trier hat seither nicht wieder zu Feder, Stift und Pinsel gegriffen. Freuen wir uns also darüber, daß es solch einen raren Vogel überhaupt gegeben hat." (Robert Gernhardt, 2006.)
Walter Trier - International:
"Walter Trier may well become known to history as the Chaplin of our art world. The characters he drew, like himself, were always charming and whimsical. And, like Chaplin, they were sometimes sad, sometimes satirical. Yet whatever Trier was, he was always kind." (Canadian Art, Ottawa 1951.)
"Largely self-taught, this painter, through the individual qualities of his graphic art, won the hearts and highest praise not only of critics but of all those who, in both the old world and the new, followed with delight the drawings and illustrations he did in books and magazines. An artist whose work found equal response in such culturally diverse countries of Switzerland, Germany, England and Canada belongs not to any nation but to posterity." (Canadian Art, Ottawa 1951.)
"Wherever they appeared, the brightly coloured Trier figures, moving across the mellow Trier-gray backgrounds of 'blue-white and umber', carried the Trier commentary on our times." (Canadian Art, Ottawa 1951.)
"I can think of no book that would be more enjoyable to find in the art department of any library then a biography of Trier, well illustrated with all the Trier art. When such a book comes to be written, it will tell how Helen modeled for many of the Trier characters; how Trier always carried a red ball in his pocket 'in case we meet children'; and above all it would have space to show Trier's numerous pencil sketches. For like Lincoln, who left a lonely place against the sky, the end of Walter Trier has left a hollow space in our hearts." (Canadian Art, Ottawa 1951.)
"I knew Walter Trier a long time before we actually met. Both of us lived in Berlin in the Weimar period. I came across his work almost every day in the newspapers, the magazines or in books. He was one of the few people who understood the spirit and atmosphere of the area, and could pass it on in his work with his own special brand of humor. When the evil spirit broke out in Germany in 1933 we were both equally affected, feeling unable to continue our work in a country where freedom had ceased to exist. Trier had illustrated many volumes for the best children's books' publishers of Germany at that time." (Kurt Maschler, London 1951.)
"Trier's abilities were outstanding. He could paint, he could illustrate in water colours, he could copy originals, and he could even write books; he was also a stage designer. Whatever I did together with him made him popular with millions of people. He not only worked with his hands, painting or drawing or writing: he worked with his heart, his inner being, his great sense of humor, and it all showed in his work." (Kurt Maschler, London 1951.)
"The appeal of his work was truly international; even in Japan, all Kästner's books came out, of course in Japanese but with Trier's illustrations. A Russian professor in Leningrad, himself a cartoonist, […] wrote to me […]: I love the work of this extraordinary philanthropist, this fascinating master whose drawings are so full of humor, with a captivating sympathy for men and animals and landscapes." (Kurt Maschler, London 1951.)
"Throughout his life and until this day, Trier has often been copied. But few have ever reached his technical quality, and none has had as much sense of humor, able to give joy to mankind." (Kurt Maschler, London 1951.)
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